23948sdkhjf

Rema-direktør om heftig butikstilgang: - Svarer til fem års nyåbninger på ét år

Dagligvaregiganten Rema 1000 åbner cirka hver femte dag i 2024 en ny butik i Danmark

Rema 1000-butik nummer 400 åbner i Vejle 2. maj. 

Det stod klart mandag, da direktør Henrik Burkal løftede sløret for den runde milepæl på LinkedIn. 

Over for RetailNews slår direktøren fast, at "det er en stor opgave", fordi man oveni 70 nyåbninger også har 15 butiksflytninger. 

- Så reelt set er det 85 åbninger i 2024, siger han og tilføjer, at det tal "svarer til cirka fem års nyåbninger på ét år". 

For at organisationen kan følge med i det tempo - med alt hvad det indebærer af butiksindretning, lokalplaner med mere - har man ifølge direktøren lagt sig fast på en rytme, der tilsiger cirka to butiksåbninger om ugen. 

Indtil videre har det kastet 25 butiksåbninger af sig i år. 

Eller, som Henrik Burkal, formulerer det, er det "jo faktisk nye virksomheder med selvstændige købmænd, vi åbner hver gang". 

Rekruttering

RetailNews har tidligere forholdt HR-direktør i Rema 1000, Michael Skou, til udfordringen med at finde så mange nye selvstændige købmænd. 

Dengang, i november sidste år umiddelbart inden den første konvertering af en Aldi- til en Rema-butik, var Michael Skou fortrøstningsfuld. 

- Vi har et stærkt koncept og mange, der gerne vil være selvstændige købmænd. Vi skal nok finde den rigtige købmand til den rigtige butik, inden den åbner, sagde HR-direktøren. 

Og ifølge Henrik Burkal "går rekrutteringen rigtig godt". 

- De fleste kommer fra internt hold, mens en mindre del kommer eksternt fra, tilføjer han. 

Helt konkret kommer cirka 15 procent af de nye købmænd udefra, mens resten er internt uddannede talenter, der bliver købmænd for første gang. 

Henrik Burkal er imidlertid ikke bekymret for, at der kommer til at mangle selvstændige købmænd i fremtiden, men anerkender, at der er "taget en god del af den talentmasse, vi havde til rådighed".

Kampen mod Netto

Mens Rema 1000 altså tegner sig for 70 nye butikker i 2024, kan konkurrenten Netto ikke følge med i helt samme tempo. 

Således åbner Salling Groups discountkæde cirka 30 nye butikker i løbet af kalenderåret, men det er ikke en ting, som Henrik Burkal skeler til. I hvert fald ikke da han bliver forholdt det. 

For som kutymen efterhånden er for Rema 1000, fastholder kæden sit fokus på, at "kunden er den øverste chef".

- Det er vigtigt, at hver gang vi laver en ny købmandsbutik, skal det give mening for kunderne i lokalområdet, købmanden og Rema 1000. Vi fokuserer på kunderne og holder øje med konkurrenterne, noterer Henrik Burkal.

Han vil samtidig ikke komme ind på, hvordan ekspansionsplanerne ser ud for Rema 1000 i 2025. 

 - Vi kigger på de muligheder, der er rundt omkring i landet. Og så kigger vi på de enkelte cases fra gang til gang. Giver det mening, bygger vi en butik, og gør det ikke, bygger vi selvfølgelig ikke en butik, tilføjer han.

Rema 1000 er i øvrigt én af de kæder, som detaileksperterne Mogens Bjerre og John Schønberg pegede på som én af topscorerne, da RetailNews bad dem om at kigge nærmere på "The Big Four" inden den igangværende regnskabssæson. 

- Rema 1000 tror jeg igen vil gøre det godt, og de formår over en bred kam at løfte omsætningen mærkbart på de tidligere Aldi-lokationer, hvor de nu befinder sig i dag. Og det går ud over konkurrenterne i de nærområder, sagde Mogens Bjerre blandt andet. 

Mogens Bjerre

  • Mogens Bjerre er forsker og lektor ved Copenhagen Business School og har været det siden 1995.
  • Han har en baggrund som marketingschef og -direktør i forskellige virksomheder. 
  • Han forsker i dagligvarehandlen - og forsker her særligt i dybden med både leverandører og detailister samt disses adfærd og strategier.

Kilde: CBS

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.8